Rid försiktigt i trafiken!

Jag vet inte ens om man vågar säga att dethär är den värsta årstiden för oss ryttare att rida i trafiken? Det blåser mycket, mörker infaller tidigt under dagen och många bilister kör när det är mörkt.
 
Jag läste senast igår om en olycka mellan bil & ryttare där hästen fick avlivas, ryttaren förd med helikopter till sjukhus och bilisten hamnade i chock så den också fick föras till sjukhus.
Jag förstår, den tiden på dygnet när alla slutar jobba, alla är trötta, har hemlängtan och är skitnödiga, det går lite fortare än tänkt då? Men är det en ursäkt till att ha ihjäl någons häst och skada någon annan människa? 
 
Jag vet för att jag själv ringt till företag och frågat om det finns en möjlighet till att köra lite lugnare med lastbilarna på vägarna där det finns mycket hästar. Jag red en häst förut som var helt trafiksäker förutom lastbilar, och där han bor är det väldigt mycket lastbilar och dom kör inte så jättelugnt heller. Och körde dom till sidan, näe..
Jag visste att jag inte kunde få bilarna att sakta in med hjälp av att höja handen mot bilarna, så jag hoppade av hästen, gav honom till min kompis som red med mig och jag gick mitt på körfältet bara för att bilister skulle köra till sidan och förhoppningsvis sakta ner lite. Mycket riktigt, dom saktade in och körde till sidan. Varför gör dom inte det om man sitter till häst?
 
En häst är som alla vet ett flyktdjur som gör först och tänker sen. Om en häst på 600kg plötsligt hoppar 1-2 meter ut på körbanan om det kommer en bil i 70km/h, det finns inte så mycket till häst, ryttare eller bil kvar efter den smällen. Tyvärr är det inte många bilister som förstår dethär och jag vet att det har skrivits massor om dethär från oss ryttare och svar från olika håll har kommit.
Kan man inte sätta lag på att passering av hästar ska ske på motsatt sidas körfält eller i max 20km/h? 
Lagen säger att man ska visa hänsyn och att vi ryttare med hästar har samma rättigheter att vara på vägarna som alla andra, bara det att våra fordon går lite långsammare än era.
 
Även om det nu inte finns lag på det kan man använda sunt förnuft, alla vet att hästar är stora djur och många har stor respekt för hästarna, bara för att du sitter i en bil är du inte odödlig.
 
Tänk er att hästarna är som småbarn, helt oförutsägbara och man har ingen kontroll om dom får viljan för att göra något. När en häst på ungefär 170cm i mankhöjd som är ca 2,5 meter lång blir rädd för något finns den flyktinstinkten där och den triggas igång under millisekunden, det går blixtsnabbt! Och där sitter en lite männsika som väger ca 60kg, ryttaren har ingenting att säga till om över huvudtaget.
600kg mot 60kg behöver jag säga något mer? Det är lättänkt självt. Hästen förflyttar sig flera meter under en sekund för att den blir rädd för en plastpåse som fladdrar lite samtidigt som du kommer med bilen är inget möte man vill vara med om. Du som bilist kommer alltid få leva med det att du kanske körde lite för vårdslöst kring dendär spända hästen ute på landet här om dagen och råkade ha ihjäl någons bästa vän, jag hade nog grävt ner mig i en grop eller något.
 
Själv körde jag moped för inte så länge sedan, även om den inte låter ett smack körde jag nästan i diket på andra sidan vägen, MAX 20km/h för att inte skrämma hästarna. Jag mötte en lastbilschaufför förut som faktiskt stannade bilen, stängde av motorn och lät mig och hästen passera och vi hann gå kanske 100 meter innan han startade bilen igen och åkte vidare! Jag var så sjukt tacksam att jag lätt hade hoppat av hästen och gett personen en blomma eller något(nu hade inte jag en blomma med mig)! Den respekten ska alla ha i trafiken! Vi ryttare kan inte tänka så respektfullt när vi har djur med egen vilja som gör vad den vill när den vill göra det.
 
Vi rider väldigt ogärna på vägar, men när vi väl gör det, visa respekt till oss!
Alla skador som sker på häst och ryttare oavsett vems fel det är så ligger alltid felet hos bilisten och det är den som måste betala för skadorna.
 
 
 

Comments
Posted by: Michelle Petersson

Skitbra skrivet och ett VIKTIGT ämne! :D Att köra som en dåre vid en häst kan skada många liv...

Kram!

2014-12-09 @ 16:45:25
URL: http://michellepetersson.horseworld.se/
Posted by: Isabelle Johansson

Kika in här : http://isabelles.horseworld.se/2014/12/12/ridsporten/#comments och läs + kommentera så får du alltid dubbelt kommenterer tillbaka vilket inlägg som helst!

2014-12-13 @ 11:23:13
URL: http://isabellejohansson.se

Comment on this post:

Name:
Remember me ?

E-mail: (will not be published)

URL/Blogadress:

Comment:

Trackback
RSS 2.0